Abdel Fattah ElSisi says goodbye to the Renaissance Dam

 

كتبت: ليلى إمام

 

الوداع لسد النهضة، والمشروع فشل في كل أهدافه ومية مصر مش هتنقص أبدا، ولو الاثيويين فكروا يلعبوا تاني السيسي موجود.

 

خرج رئيس وزراء أثيوبيا أبي أحمد أمس وأعلن عن انتهاء الملء الرابع والأخير لسد النهضة.

 

وحاليا بحيرة السد مخزنه ٤١ مليار متر مكعب من المياه، وبكدا يبقى المشروع محققش هدفه ولا هيسبب أي ضرر لمصر لأن الهدف كان تخزين ٧٤ مليار متر مكعب ودا أقل من اللي متخزن ب ٣٣ مليار وهي دي النسبة اللي كانت هتضرنا بمصر.

 

حيث اتفق الرئيس السيسي مع أبي أحمد ف اجتماعهم الأخير بالقاهرة وطلب الرئيس السيسي أن التخزين لا يضر مصر وفي المقابل هنسيبه يحصل، ورئيس وزراء أثيوبيا نفذ المطلوب.

 

– هل من الممكن أن يخل أبي أحمد بالاتفاق

 

– إذا فكروا هيكون مستحيل، لأن السد اتملى ولا يوجد مكان فيه ولو اتخزن أكثر من كدا هيحدث شروخ وهزات أرضية والمشروع كله هينتهي بكارثة.

 

كما أن اثيوبيا هيحصل فيها كارثة هيموت فيها آلاف غير اللي هيتشردوا.

 

أرض سد النهضة أثبت الخبراء أنها أرض زلازل، ودي لوحدها أكبر كارثة.

 

وحاليا أثيوبيا فيها خلافات كثيرة ضد أبي أحمد بعد إعلانه أن الملء خلاص، والسر أن بعد كل اللي عملوه معرفوش يملوا كل تربونات السد اللي المفروض هيولدوا الكهربا ودا كان الهدف الأساسي من المشروع لأن السكان هناك معندهمش نور وعدد تربونات سد النهضة ١٢ واحد ولحد الأن لم يتم تشغيل غير ٢ منهم وكمية الكهربا المتولدة أقل من التوقعات بكتير جدا .

 

ونتيجة الغضب قرروا يعلوا السد ٢٠ متر، عشان يقدروا يخزنوا مياه أكثر لكن مصر صاحية للمخطط جدا، وخلال شهر سبتمبر في جولة مفاوضات جديدة بين مصر والسودان واثيوبيا وهتتعمل في أديس أبابا لكي يصل الدول التلاتة لاتفاق بخصوص قواعد الملء .

وهدف مصر الأساسي حاليا أن كمية المياه المتخزنه في أي سنة من السنين لا تزيد عن ٤١ مليار متر مكعب والملف هيتقفل قبل نهاية السنة.

كما أنه سيكون هناك اتفاق شامل وملزم بخصوص سد النهضة وسر سكوت اثيوبيا هي رسالة السيسي لهم وهي :”أن صبرنا ابتدى ينفذ وبعد كدا هيبقى عندنا خيارات كتير تحمي حصتنا من مياه النيل ومش هنقبل أبدا أنها تقل نقطة واحدة وهما عارفين ان جيشنا مستعد وجاهز لأي مهمة لحماية مصر”.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.


Warning: PHP Startup: uploadprogress: Unable to initialize module Module compiled with module API=20190902 PHP compiled with module API=20210902 These options need to match in Unknown on line 0